KATEGORIZACIJA MOTORA
Objavljeno 22.10.2018
Postoji mnogo načina za klasifikaciju tipova motora, na osnovu toga za šta se koriste, namera dizajnera, da li je ručne izrade, kombinacija performansi i slično. Jedan od najčešćih načina klasifikacije jeste u sledećih nekoliko kategorija i podkategorija:

     1. Standard / naked motori
     2. Custom motori
     3. Cruiser (krstarice, kruzer)
               - Chopper
     4. Cafe racer
     5. Sport bike
     6. Touring
                - Full dress
                - Adventure
     7. Cross (off-road, dirt bikes)
                - Motocross
                - Enduro
     8. Skuteri (scooter)
                - Maxi skuteri

Ne postoji univerzalni sistem klasifikacije tipova motocikala, skoro da je nemoguće napraviti jasnu paralelu. Jedan motor može biti istovremeno u više klasa, dok neki motori mogu biti samo u jednoj klasi. Jedino postoje striktno određene klasifikacije po jačini motora, emisiji gasova, bezbednosti u saobraćaju i slično od strane ovlašćenih nadležnih ograna, koji se razlikuju od države do države i koji utiču na visinu i način registracije istih.

Standardni motori su raznovrsni, univerzalni za uličnu vožnju. Prepoznatiljivi su prvenstveno po uspravnoj poziciji vozača. Fazasteri se nalaze ispod vozača i upravljači su dovoljno visoki da ne prisile vozača da se ispruži napred, već su ramena iznad kukova, u prirodnom položaju.
Custom motori su najčešće unikatni, ručno rađeni, modifikovani u odnosu na original. Mogu biti i limitirane serije od strane proizvođača. Prvi custom motor pojavio se u kasnim 50-im godinama. Neki od poznatih custom motora su: bobber, cafe racer, chopper, scrambler i slično.
 
Slika levo - 1977 Honda CB550 (Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/File:CB550.JPG)
Slika desno - Custom motor iz Velike Britanije (Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Custom_motorcycle_Kettering.jpg)

Kruzer motori ili krstarice, nastali su u Americi, prvenstveno od strane proizvođača Harley-Davidson, Indian i Excelsior-Henderson. Harley-Davidson je u velikom meri definisao izgled krstarica, V motor je osnovno pravilo, iako postoje i druge konfiguracije motora u manjoj ili većoj meri.
Noge vozača su napred, a ruke relativno visoko u odnosu na telo i prirodan položaj ispruženih ruku, leđa su blago nagnuta nazad. Vožnja ovog motora na duže staze može dovesti do velikog zamora vozača zbog neprirodnog položaja i velikog otpora vetru.
Harley-Davidson Softail Heritage Classic (Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Evb-my_hog.jpg)

Čoperi su vrsta krstarica nastali u Kaliforniji 50-ih godina, a ime su dobili po tome što su doslovno „sečena“ verzija kruzera jer se najčešće rade izmene na njima. Neke osnovne karakteristike čopera su izuzetno visok korman, produžene prednje vile sa povećanim uglom i izuzetno visok naslon za suvozača.
Cafe racer su lagani, jaki motori optimizovani za brzu vožnju i rukovanje, više nego za udobnost. Prilagođeni su za brze vožnje na kraće staze. Izgled motora potiče iz 60-ih godina, obično vizelno minimalističkog izgleda. Korman je kratak, sa niskim ručkama, stavljajući vozača u položaj koji smanjuje otpor vetru i poboljšava kontrolu.

Triton kafe rejser (Izvor: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Triton_Peter_Ritzen.jpg)

Sportske motore odlikuje brzina, ubrzanje, kočenje, prijanjanje na asfaltu, a sve to obično na uštrb udobnosti i ekonomičnosti potrošnje goriva. Sportski motori imaju relativno visoke performanse koje se nalaze u lakom ramu.
Sportski motori imaju visoke fazastere koji postavljaju noge bliže telu kako bi poboljšale performanse i dugačak domet do ručnih komandi, postavljajući telo vozača i centar gravitacije unapred, iznad rezervoara, gde je vozač je nagnut napred ka vetru. Na sportskim motorima mašina se ne vidi, obično je zatvorena sa svih strana, što ih izdvaja od prethodno navedenih tipova motora.

Suzuki GSX-R (Izvor:  https://en.wikipedia.org/wiki/File:Suzuki_GSX-R_at_Deals_Gap.jpg)

Iako se skoro svaki motor može koristiti za obilazak i duže vožnje, touring motori su specijalno dizajnirani da budu idealni za duge vožnje. Poseduju motore velikog kapaciteta, mašina je zatvorena sa svih strana kao i kod sportaka, sa vetrobranima koji pružaju zaštitu od nepogoda i vetra. Takođe, poseduju velike rezervoare i opušten, uspravan položaj sedenja. Najčešće poseduju veliki prtljažni prostor. Ono što je interesantno da mogu težiti i do 640 kg, sa putnicima i opremom.
Postoji nekoliko podkategorija touring motora, full dress, bagger, dress tourer, a najčešće se svi nazivi odnose na Harley-Davidson i druge krstarice sa kompletnom oprememom i koferima.

BMW K 1200 LT (Izvor:  https://en.wikipedia.org/wiki/File:K1200lt.jpg)

Kao i kod većine navedenih tipova i kod cross motora postoji nekoliko podvrsta. Kros motori su dizajnirani za terene po kojima se drugi motori ne mogu voziti, van puta. To su obično grube površine, pesak, šljunak, ali i blato, reka ili čak i sneg.  U odnosu na putničke motore, cross motori su jednostavnije i lakše mašine, visoki, sa robusnom konstrukcijom i malim karoserijama. Napred su najčešće 21“, a nazad 18“ točkovi.
Motocross motori su za kratke, zatvorene off-road trase sa raznim preprekama. Imaju male rezervoare, da bi bili lagani. Mašine su obično sa jednim cilindrom, dvotaktni ili četvorotaktni, a snage mogu biti od 50cc do 650cc. Motokros motori namenjeni su isključivo za trke i obilazak nepristupačnih terena.
Enduro motori namenjeni su putovanjima po mešovitim terenima, za razliku od cross motora, poseduju signalizaciju i udobniji su za vožnju.
Skuteri su manje zapremine, obično od 50 do 850 cc, sa zatvorenom karoserijom koja ih čini čistijim i tišim od motocikala, kao i sa većim skladišnim prostorom. Kontinuirano varijabilni prenosi olakšavaju učenje i vožnju. Obično imaju manje točkove od motocikala.

Postoji jako veliki broj tipova motora i načina na koji se klasifikuju u određene grupe. Ovom podelom obuhvaćene su samo neke od klasa, one koje se najviše i izdvajaju i koriste. Čak i proizvođači imaju svoj način klasifikacije i kao što je napomenuto, jedan motor se istovremeno može naći u više klasa, što dodatno otežava tačno i striktno klasifikovanje.
Ovom klasifikacijom akcenat je više na raznovrsnosti motora i idejama ljubitelja kako da opreme svoj motor i učine ga unikatnim. Neki tipovi motora proizvode se i fabrički, u malim, limitiranim serijama, dok je većina njih ručne izrade i na osnovu motora koji su se vozili 50-ih i 60-ih godina.


Triumph Daytona 600 (Izvor: http://www.visordown.com/features/road-tests/used/buyers-guide-triumph-daytona-600-650-and-675)


KTM (Izvor: https://www.asphaltandrubber.com/recall/ktm-adventure-models-brake-recall/)