Koja vrsta ulja je najbolja za vaše vozilo?
Objavljeno 28.05.2021

Koja vrsta ulja je najbolja za vaše vozilo?

Kao vozač motocikla, sigurno ste se više puta zapitali koje ulje da sipate, i kako da budete sigurni da je kvalitet dobar? Kao i za sve drugo, ponuda je velika i ukoliko nemamo direktnu preporuku od pouzdane osobe, lako se možete izgubiti u moru informacija.

Kako bismo to predupredili, imamo nekoliko smernica za vas:

Pre svega, treba da znate koju vrstu motora imate i koje performnase motornog ulja će zadovoljiti njegove potrebe. Svaki motocikl ima propisano ulje koje treba da se sipa u njega, a jednostavan i praktičan vodič za to možete pronaći ovde.

Ulja se dele po tipu motora (kros, skuteri, trkalice...) i po tome koliko su stari (stariji motori, odltajmeri...)

Dele se i u odnosu na sirovine od kojih se dobijaju na sintetička, polusintetička i mineralna. Polusintetičko ulje svoja svojstva ostvaruje tek kada postigne radnu temperaturu, to znači da bi najbolje bilo da motor neko vreme radi u mestu jer se na taj način sporije zagreva i ulje postepeno dobija svoja svojstva, dok sintetička ulja odmah u startu imaju sva svoja svojstva. Mineralna motorna ulja su napravljena kao produkt destilacije nafte, drveta, ugljena.

Gustina ulja

Različiti viskoziteti ulja (10w40) označavaju gustinu ulja.

Viskozitet ulja je važan kriterijum svakog maziva. On treba da odgovara temperaturi okoline. Ukoliko je gustina ulja previsoka kada je motor hladan (samim tim i ulje je hladnije), ulje neće cirkulisati unutar motora, čime će otežati njegov rad. Naprimer, nizak viskozitet motornih ulja omogućava lakše pokretanje motora na niskim temperaturama, to dalje povlači manju potrošnju goriva.

Standardi ulja

Svako ulje ima standard (naprimer JASO MB). U vezi sa tim, primetićete vrlo praktičnu stvar na sajtu ipone.rs – U opisu svakog ulje imate oznaku i sažetak o tome.
JASO MB standard obezbeđuje nizak nivo trenja radno pokretnih delova, smanjenu potrošnju goriva i otpornost ulja na visoke temperature koje se javljaju prilikom vožnje u gradu gde je agregat dodatno opterećen vožnjom kreni-stani pri čemu je hlađenje agragata otežano.  
Sva iponova ulja nisu agresivna, i kao takva ne nagrizaju menjač i gumene delove u agregatu (španere)
Takođe, ne stvaraju penu usled bućkanja. Ulja koja stvaraju penu slabije podmazuju i samim tim ne rade svoj posao. Ulje u mašini služi kako bi se podmazali svi pokretni elementi i kako bi se maksimalno smanjilo trenje, takođe materijali u agregatu se usled rada zagrevaju i šire, upravo zbog toga je potrebno koristiti adekvatno ulje za svaki motor, jer ulje u tim momentima igra veliku ulogu.