ISTORIJA TOMOSA (II deo)
Objavljeno 21.03.2019
Početkom 70-ih godina, Tomos je počeo da se priprema za proizvodnju automatika sopstvenog dizajna, pošto je tržište sve više bilo zainteresovano za takvu vrstu motocikala, a komponente koje su se proizvodile u inostranstvu su bile sve skuplje. Stoga su proizveli A1 sa unapređenim motorom sa jednom brzinom, koji je ugrađen na ram prethodnog modela. Njegov naslednik A3, napravljen je 1973. godine kada su pokrenuli  novu, modernizovanu proizvodnu liniju sa automatizovanim mašinama za zavarivanje rama. Ovo je bio početak proizvodnje novih ramova u Tomosu, koji su se vizuelno razlikovali od dozvoljenih Puhovih ramova za motocikle.


Tomos Norton TN 750 Fastback, 1970, godina (Izvor: http://www.motori.hr/forum/index.php?topic=28224.11600)

           
Norton Commando Fastback 1968. godina (Izvor: http://automotoclassicsale.com/node/2798)

Srazmerno porastu životnog standarda, 70-ih godina rastao je i broj mladih kupaca. Privukli su ih automatici i mopedi tipa A-OS, A-ON i APN. APN tip je bio posebno popularan među mladima, zbog čega je Tomos počeo proizvoditi specijalne varijante ovih mopeda sa podignutim ručkama, sedištem sa leđnom podrškom, bočnim torbama i sa puno hromiranih delova.

U ovom periodu na tržištu se pojavilo nekoliko novih modela Kolibrija. Kolibri T-03, T-12 i T-13 su imali Puhove motore, dok je Kolibri 14B imao ugrađen motor proizveden od strane Tomosa, prema sopstvenom dizajnu. Takođe, na tržištu su se pojavili i Kolibri 15 sa jačim motorom, koji su skoro mogli da se takmiče sa motociklima.


Tomos T13, 1964. godina (Izvor: https://www.bolha.com/nadomestni-deli/deli-za-motorna-kolesa/motor-in-deli-motorja/tomos-t13-1316102448.html)



Tomos Tricikl, 1976. godina (Izvor: https://starodobnik.net/forum/index.php?/gallery/album/310-tomos-tricikel/)

Modernizacija

Tokom 60-ih i 70-ih godina razvojna aktivnost Tomosa dostigla je svoj vrhunac u smislu obima patenata i prototipova. Međutim, tokom perioda 1979 – 1980. godine, Tomos se prvi put suočio sa restriktivnim ekološkim standardima. Tokom 80-ih godina, Tomos je modernizovao čitav asortiman dvotočkaša i koncentrisao se na smanjenje nivoa buke, kao i emisije gasova i povećao udobnost vozača, zajedno sa modernijim izgledom.

Ceo spektar dvotočkaša je ponovo bio konkurentan globalno nakon modernizacije tokom 80-ih godina. Prvi proizvod iz ovog novog asortimana bio je APN 6 koji je uveden 1981. godine. Tomos je lansirao novu generaciju mopeda, BT 50 sa livenim točkovima i žmigavcima. Na osnovu ovog modela, Tomos ATX 50 C je kasnije proizveden za vožnju van puta.


Tomos APN 6 (Izvor: https://motobikeshop.rs/sr/blog/tomos-apn6-star-30-godina-a-nikad-vozen)

Tokom 90-ih, Tomos je izašao sa modelima Sprint, Targa i Targa LX. Druga dva modela kasnije su preimenovana u Tomos ST i Tomos LX.













(Izvor: http://www.tomos.si/sl/arhiv-vozil/)