ISTORIJA TOMOSA (III deo)
Objavljeno 21.03.2019
Od 1959. godine, Tomos je počeo da proizvodi automobile pod licencom Citroen, u fabrici u Kopru i da ih prodaje na jugoslovenskom tržištu.

Zajednička saradnja Tomosa i Citroena, omogućila je Citroenu da uđe na jugoslovensko tržište automobila koje bilo zatvoreno za strane firme. Cimos (zajedničko proizvodno postrojenje Tomosa i Citroena) bio je 50% u vlasništvu Citroena i 50% u vlasništvu Tomosa tj. Jugoslovenske vlade.

    
Fabrika Tomos, Slovenija (Izvor: https://museu.ms/collection/object/21199?pUnitId=32&pDashed=crnobeli-negativ)

S obzirom da vlada Jugoslavije nije imala stabilnu valutu, često se koristio sistem plaćanja roba za robu (Barterov sistem), tako da je plaćanje Citroenu često bilo u žitaricama i sirovinama, što je Citroen dalje prodavao u Zapadnoj Evropi.

Vozila koja su najviše pravljena za jugoslovensko tržište: Ami 8, 2CB6, GS i Diana. Cimos je prodavao i uvozna vozila, CX i Mehari. Cimos GS se mogao razlikovati po okruglim farovima.

Godine 1981, Cimos je počeo da proizvodi specifičan model „Dak“, teretno vozilo slično Citroen 2CV Fourgonnette. Osim ovog modela, proizvodili su i model „Geri“. Oba modela vizelno su slična Diani, kao i Citroenovoj Acadiane. Dak je bio kraća verzija, dok je Geri bio pikap. Proizvedeno je svega 2.200 Daka i 900 Gerija, od 1981. do 1985. godine.

Danas postoji svega 16 očuvanih Gerija, dok je najočuvaniji upravo u Parisu, Francuska.